Co znamená snížené zrychlení?
Přestože se stále používá výraz „Brzdy vynalezli zbabělci“, nikdo nebude popírat význam brzdového systému pro bezpečnost vozidla. Zastavení vozu vyžaduje podstatně více síly než jeho zrychlení. V souvislosti s rozvojem moderních technologií role brzdových systémů nejen neklesá, ale i roste, jejich vývoj a výroba je jednou z nejdynamičtěji se rozvíjejících oblastí automobilového průmyslu komponentů. Pokrok je navíc patrný ve všech automobilových segmentech, od levných po luxusní, o sportovních vozech nemluvě.
V rozpočtovém segmentu – hlavním trendu posledních let – se i levná auta pro evropský trh začala vybavovat velkými koly o rozměrech 16–18 palců, což zase umožnilo pojmout větší brzdové kotouče a třmeny. To umožnilo zajistit účinné zpomalení u některých modelů, brzdná dráha je téměř stejná jako u sportovních vozů. Ze stejného důvodu se bubnové brzdy, dokonce i u levných modelů, používají stále méně často a pouze na zadní nápravě, protože nejsou schopny poskytnout stejnou účinnost jako kotoučové brzdové systémy.
Dalším trendem posledních let je, že se keramické brzdové destičky začaly používat i na sériově vyráběné vozy. Jsou mnohem lehčí než destičky obsahující kov, při brzdění se netvoří brzdový prach a méně opotřebovávají brzdové kotouče. Až donedávna byla hlavní překážkou masového použití jejich vysoká cena, ale v posledních několika letech uvedli přední výrobci na trh řady keramických podložek za poměrně dostupné ceny pro masového spotřebitele.
Nejpokročilejší vývoj v oblasti brzdových systémů je samozřejmě určen pro luxusní vozy a sportovní vozy. Každý ze zdejších světových lídrů má své jedinečné know-how. Bohužel ne všechny automobilky umožňují jejich použití při výrobě dílů pro aftermarket. Výrobci automobilových komponent se obvykle snaží uvést nové díly brzdového systému do 3–6 měsíců po zahájení sériové výroby konkrétního modelu automobilu, ale v některých případech může být z důvodu omezení výrobců automobilů uvedení na trh odloženo o 3 – 4 roky.
V dnešní době jsou již na sekundárním trhu k dispozici kompozitová dvoudílná kola z hliníku a litiny, jsou lehčí než disky z homogenního materiálu. Díky použití hliníku je hmotnost brzdového kotouče snížena o 15-20 procent, což má za následek nižší neodpruženou hmotnost zavěšení. Kromě zlepšených jízdních vlastností pomáhá lehčí brzdový kotouč také snížit spotřebu paliva a emise.
Některé přední společnosti používají při vývoji dílů pro aftermarket originální technická řešení a úroveň technického rozvoje je taková, že nejsou kvalitou horší než výrobky určené pro výrobu na montážní lince.
Například Brembo nedávno představilo kompozitní, lepený brzdový kotouč. Historie vývoje tohoto designu je následující. Brembo je dodavatelem dopravníků kompozitových kol pro prémiové vozy Mercedes-Benz. Na základě dohody s automobilkou však společnost nemá právo dodávat takové díly na sekundární trh. Proto byla vyvinuta nová technologie, díky které bylo možné vytvořit disk, který svými vlastnostmi není horší než původní produkt. Ocelové tělo náboje je vyrobeno procesem vytlačování a poté umístěno do licí formy před zavedením tekutého železa, které se odlévá při teplotě 1400 stupňů Celsia. Dále následuje připojení k brzdné ploše, protože litina tvrdne kolem zubů ze speciální oceli na náboji. Výsledkem je lehký disk, který je plně zaměnitelný s originálním produktem, poskytuje stejný výkon, ale je lehčí. Nový kompozitní, vstřikováním spojený kotouč má řadu výhod oproti dílům vyrobeným tradičními technologiemi. Zejména je méně náchylný k termomechanické deformaci. Kompozitní tělo zaručuje 15% snížení hmotnosti disku ve srovnání s pevným diskem stejné velikosti. Protože brzdový rotor je součástí neodpružené hmotnosti vozidla, snížení hmotnosti zlepšuje ovladatelnost, což má za následek přesnější, stabilnější pohyb vozidla a pohodlnější jízdu. Snížení hmotnosti také snižuje spotřebu paliva a snižuje škodlivé emise do atmosféry.
Obecně je nyní ekologii spolu s účinností brzd věnována velká pozornost. Většina zemí zakázala používání azbestu při výrobě podložek a další na řadě je měď. Pro snížení hmotnosti se při výrobě brzdových kotoučů stále častěji místo litiny používá hliník.

Někteří odborníci se domnívají, že v důsledku širokého přijetí technologií autonomního řízení a elektrických vozidel se může role brzdového systému snížit. Elektromobily mohou brzdit pomocí rekuperace a plně autonomní vozy budou natolik pokročilé, že se nedostanou do nouzových situací, takže nouzové brzdění nebude relevantní. Ale to se nestane brzy, pokud vůbec. Dnes i nejmodernější sériové vozy vybavené systémy autonomního řízení úrovně 3 vyžadují výkonné brzdové systémy, protože pro bezpečnou jízdu je zapotřebí účinné zpomalení bez ohledu na počasí a stav vozovky. Proto se nyní aktivně rozvíjí vývoj nových brzdových systémů, které jsou v průběhu let stále pokročilejší a stále více integrovány do jiných systémů vozidel, zejména s ohledem na komplex aktivních bezpečnostních prvků.